وکیل ملکی که از آن با نام وکالت حقوقی دعاوی ملکی نیز یاد میشود، به وکلایی گفته میشود که تخصص آنها در حل و فصل دعواهای ملکی است. منظور از ملک را میتوان به هر گونه دارایی فردی، شخصی، شرکتی و یا ارگانی بست داد مانند زمین، باغ، خانه، ویلا و ...

در کنار موارد فوق می توان به موارد در قبل یاد شده موارد تجاری نظیر شرکت، کارخانه، سوله، انبار و دیگر موارد را نیز افزود.

در صورتی که نخواهیم در مقیاس بزرگ، رسمی و تجاری به مفهوم و کاربرد وکیل ملکی اشاره کنیم، به صورت ساده و روان می توان به از این رشته از وکالت به این مورد اشاره نمود که کار این اشخاص ارائه مشاوره در مورد خرید و فروش زمین و هر نوع املاک و مستقلات است لذا در صورتیکه اطلاعات زیادی در مورد خرید زمین و چگونگی انجام آن و همچنین موارد مهمی که لازم است در سند و قرارداد ها ذکر شود از موارد اولیه و پیش پا افتاده تا شرایط تملیک و تخلیه ساکنین قبلی و یا موارد دیگر ندارید بهتر است مشاوره با یک وکیل ملکی و فرد آگاه و متخصص در مورد حل و فصل دعواهای حقوقی را در بالاترین خط لیست کارهایی که لازم است انجام دهید قرار دهید.

در کنار مواردی که اشاره شد دریافت مشاوره از یک وکیل ملکی آشنا به حرفه و فنون گفتار بسیار در موارد دیگر که ممکن است پس از خرید زمین و امضای سند نیز پیش آید می تواند به شما کمک نماید و از این موارد میتوان به منصرف شدن فروشنده از فروش به هر دلیلی و یا انصراف از فروش توسط مالک قبلی اشاره نمود.

همچنین عدم تخلیه در زمان مقرر نیز امری رایج در خرید و فروش ملک می باشد که توسط شخص مستاجر که ملک را اجاره کرده است و یا شخص مالک که خود در ملک سکونت می کند ممکن است پیش آید.

به صورت کلی و در یک جمع بندی خلاصه و جمع و جور می توان گفت وکیل ملکی خوب شخصی است که در تمامی این موارد میتواند راهکارهای متعددی را به شما ارائه دهد تا با حداقل دردسر مشکلات را به صورت کاملا حقوقی و محکم حل نمایید.