شرایط عمومی پیمان چیست؟

شرایط عمومی پیمان در هر قراردادی لازم است مد نظر قرار گرفته شود که این مهم در مواردی نظیر پیمانکاری و یا مهندسین مشاور در امر ساخت ساز بنا و ملک با توجه به هزینه بالای این موارد بسیار پر رنگ تر به نظر خواهد آمد.

در پروژه های مختلف ، کارفرما، پیمانکار و مهندسین مشاور نقش های اساسی و مهمی را در آغاز و انجام عملیات بازی میکنند و انتخاب صحیح هر یک از این عناصر نقش مهمی را در پینشرفت پروژه و سر انجام رسیدن آن به ارمغان خواهد آورد.

متاسفانه شرایط عمومی پیمان در ایران به موارد متعدد و مختلفی ارجاع میشود که تقسیم نادرست این مورد مسبب سردر گمی مهندسین عمران و نادیده گرفتن و بی توجهی به این مهم شده است.

در حالت کلی پیمان به مجموعه مدارک و اسناد طبق ماده دوم موافقتنامه طرفین گفته میشود و شامل موارد اصلی نظیر مشخصات اصلی پیمان، موضوع آن، توضیحات و در ادامه مبلغ و مدت میشود که در مواردی تبصره هایی نیز به صلاحدید طرفین به آن اضافه خواهد شد که در متن به صورت کاملا شفاف به آنها اشاره خواهد شد.

همانطور که اشاره شد عمده مفاد قرار پیمان را شرایط عمومی و خصوصی تشکیل خواهد داد. در توضیح بیشتر این مورد میتوان گفت که شرایط عمومی عبارتند از مجموعه ای از مفاد و بندها که حالت عمومی داشته و در پروژه های مختلف قابل استفاده و استناد می باشند.

شرایط خصوصی مواردی است که بهتر است با صلاحیت یک وکیل کار آشنا بسته به نیاز های کارفرما و تعهدات پیمان کار منعقد شوند و مربوط به پروژه جاری می باشد و اغلب این موارد با در نظر گرفتن شرایط کلی کار و وضعیت کار تنظیم میشوند و قانون واحدی که برای آنها وجود دارد این مورد است که نباید به هر نحوی شرایط عمومی را نقض کنند.

شرایط عمومی پیمان یکی از مهمترین مواردی است که شخص کارفرما و پیمانکار لازم است نهایت توجه را در زمان نوشتن آن بکنند تا در آینده و مخصوصا در پروژه های طولانی مدت با مشکلی در این زمینه روبه رو نشوند.